53 % av förmånscyklisterna har minskat sitt bilanvändande

FÖRMÅNSCYKLAR ÄR PÅ VÄG ATT GÅ OM FÖRMÅNSBILAR I ANTAL

53 procent av förmånscykelanvändarna har minskat sin bilkörning samtidigt som
92 procent har avsevärt ökat sin cykling.

Enkätdata baseras på svaren på en användarundersökning som Vapaus genomförde i mars 2024, där totalt 4 633 förmånscykelanvändare svarade på undersökningen. Alla som utnyttjade medarbetarcykelförmånen genom Vapaus fick möjlighet att delta i studien. Mer detaljerade forskningsresultat och analyser publiceras i rapporten "State of Benefit Bikes" senare under våren.

Det i särklass vanligaste transportsättet i Sverige och Finland är privatbilen. I genomsnitt körs bilar cirka 29 kilometer per dag. Om bilanvändningen ska minska behöver vi fler olika alternativ. "56 % av förmånscykelanvändarna uppskattar att cykling har haft en positiv effekt på deras hälsa", säger Jacob Segercrantz, VD för Edenred, som erbjuder förmånscyklar via Vapaus.

”Resultaten av vår studie visar att förmånscyklar sänker tröskeln för vardagscykling. Många säger att både deras mentala och fysiska välbefinnande och kondition i allmänhet har förbättrats på egen hand, eftersom mer och mer daglig rörlighet och pendling övergår till cyklar köpta med hjälp av medarbetarcykelförmånen”, fortsätter Tero Era, VD för Vapaus.


CYKELFÖRMÅNA ÄR SNART VANLIGARE ÄN BILFÖRMÅN
I början av detta år var det fler som valde förmånscyklar än tjänstebilsförmånen. Antalet förmånscyklar har vuxit snabbt i jämförelse.

Cykelförmånen var först tillgänglig 2021 och 2022. I slutet av det första året registrerade skatteverket antalet personer som fick bil- och cykelförmåner till 11 055. Året därpå tredubblades antalet. I december förra året gick antal förmånscyklar om, eftersom 67 793 personer använde cykelförmånen och 67 541 bilförmånen. Drivkraften bakom denna tillväxt är att cykelförmånen är tillgänglig för en bredare grupp människor jämfört med bilförmånen, säger Segercrantz.

Det finns stor potential för cykling i städer eftersom avstånden är rimliga. Statliga medel har målmedvetet riktats till transportplanering som stödjer hållbara transportsätt, det vill säga fotgängare, cykling och kollektivtrafik.


CYKLINGEN ÄR DENSAMMA, MEN PENDLINGSUPPLEVELSEN ÄR NY
Förbättrade cykelvägsnät, ökat intresse för skonsam mobilitet och hälsosammare livsstilar har ökat cykelpendlingen i många städer. I Uppsala, Lund och Malmö, där människor reser mest med cykel, har vi en andel resor på cykel som ligger runt 20%. I Stockholms innerstad ser vi nästan en dubblering på passager i innerstaden, sett över en 10 års period.

"Cykeln används flitigt för utomhusaktiviteter och träning, men den överlägset mest populära användningen är pendling. En fjärdedel av alla cykelresor är pendlingsrelaterade", säger Segercrantz.unnamed (2)

Du kanske också gillar

Smidig och säker vintercykling - här är våra 7 bästa tips!

November. Tunga andetag, mörker och spöregn - det kanske är dags att packa undan cykeln för i år? Nja, så behöver det inte se ut. Med rätt cykel, utrustning och attityd är vintercykling inget problem, inte ens i kalla Sverige. 👀 Tvärtom har vintercykling istället blivit mångas favorithobby och ett gångbart pendlingssätt. Visst, mörka cykelvägar, halka och blötsnö kanske inte låter jätteroligt på pappret, men med rätt utrustning och inställning kan du vända om det till en njutbar upplevelse. Vintercykling är faktiskt ännu mer miljövänligt än vanlig cykling, och är det inte skönt att slippa skottning, isskrapning och annat som hör till bilkörning under vintern? Mörkret, isen och snön gör dig också till en bättre cyklist. Och när våren väl kommer kan du njuta ännu mer av plana och fina cykelvägar utan snö och slask. 😍 Men oavsett om det är helt nytt för dig eller inte så har vi ett gäng goda råd att komma med. Här är våra 7 bästa tips för smidig, säker och rolig vintercykling! 👇

Läs

Vad är en elcykel och hur hittar du en riktigt bra modell?

En elcykel är precis vad det låter som: en cykel som är utrustad med elektrisk motor. Det är en fordonstyp som snabbt blir populärare, både i Sverige och utomlands. Och det är ingen överraskning; med en elcykel kan du enkelt cykla många kilometer om dagen utan att svettas. I denna utförliga guide hittar du allt du behöver veta kring att äga och använda en elcykel.

Läs

Studie i Finland visar att personer med förmånscykel cyklar över fem gånger mer än andra

Enligt en ny studie som genomförts i Finland cyklar personer med förmånscykel i genomsnitt hela 1 217 km om året. Det är över fem gånger mer än genomsnittet i både Finland (Traficom) och Sverige (Trafikverket) som ligger kring 235 km. Detta och mycket annat utforskas i Vapaus studie “Förmånscyklar i Finland” från 2024, där nästan 4 600 anställda med förmånscykel i hela landet svarade på enkäten.

Läs