FAQ FÖR Medarbetare

Här hittar du de vanligaste frågorna och svaren. Hittar du inte svar är du alltid välkommen att kontakta oss.

Kostnader, försäkring & service

Generellt så sparar man 20-40% jämfört med att köpa en cykel privat.

Din slutgiltiga månadskostnad (eller nettokostnad) beror på två saker: ditt val av cykelpaket och din marginalskatt. Din arbetsgivare gör sedan ett bruttolöneavdrag på din lön. För att få en initial uppskattning av nettokostnad/månadskostnad så kan du använda vår kalkylator.

I leasingportalen, som sätts upp när arbetsgivaren skrivit avtal med Vapaus, ser du vad ditt bruttoavdrag respektive förmånsvärde är för ditt avtal dels innan du godkänner och under avtalets gång.

Vi har marknaden starkaste försäkring och täcker olyckor, stöld och vandalism. Självrisken är 2700 kr per skadetillfälle.

Försäkringen täcker alltid fullvärdet av cykeln (dvs ingen åldersavskrivning) och inkluderar självklart alla tillbehör.

Vårt krav är att du låser cykeln och att du upprättar polisanmälan. Vapaus kundtjänst sköter resten! Oftast går förfarandet till så att vi ersätter med en precis likadan modell.

För att kunna beställa en förmånscykel måste arbetsgivaren ha ett samarbetsavtal med Vapaus på plats. För att fömånerna ska få nyttjas, måste det gälla samtliga anställda.

När en anställd beställer en förmånscykel så tecknar denne villkor med arbetsgivaren, som är ett underuthyrningsavtal mellan anställd och arbetsgivare. I praktiken går detta till så att anställda skapar en profil på leasingportalen, verifierar sin användare och ser sen till att den är kopplat till företagets förmånsavtal. Då kan avtal ingås och cyklar beställas. 

Betalningen går till så att Vapaus köper cykeln och fakturerar arbetsgivaren månadsvis. Arbetsgivaren i sin tur gör ett bruttolöneavdrag på medarbetarens lön.

En cykel bör alltid servas en gång om året. Detta är en förväntning vi har då du leasar cykel och också en förutsättning för att den ska fungera bra.

En service för en cykel kostar ca. 700 kr lite beroende på vad du har för cykel och var i landet du bor. Då ingår oftast arbete, men inte tillägg för nya större delar - som t.ex. kedja, belägg och slang.

Hur man servar sin cykel är upp till den anställde. Vi erbjuder följande alternativ:

- Du servar cykeln själv
- Du lägger till ett servicepaket på 50 - 200 kr/ månaden.

Fördelen med ett servicepaket i ditt förmånscykelpaket är att det inkluderas i ditt bruttoavdrag och nettokostnaden blir då i slutändan 25-50% lägre lite beroende på din marginalskatt.

Serviceavtalet är lever på ditt konto och du kan då alltid serva hos en av våra partners och kostnaden tar handlaren på faktura.

Vår rekommendation är att om du köper cykeln av en lokal handlare via Vapaus, nära där du bor och kan tänka dig ta cykeln för att serva - är att lägga till ett servicepaket då du i slutändan kommer spara in på detta.

Calculator 200px

Att välja cykel & beställning

För att välja cykel har du två alternativ.

1. Köp cykel direkt i några av våra partnerbutiker. Här uppger du din användare så kan handlaren se din förmån och lämna ut cykel direkttill dig via butik. Förmånsavtal skapas då på plats.

2. Hittar du inte cykeln du behöver bland våra partnerbutiker? Skicka då en förfrågan på en cykel via detta formulär - så får du en beställning att godkänna eller svar från oss på bästa alternativ för det du letar efter.

Vi leasar ut alla kvalitetscyklar, som ingår i begreppet cykel (dvs inte elmopeder eller elcyklar med gasreglage).  En cykel får gå i max 25 km/h. Det vi inte leasar ut är främst elcyklar av sämre kvalitet på batteri och motor, med ovanliga delar som är svåra att serva. 

Tillbehör kan ingå i ditt förmånsavtal och cykelpaket, men det finns vissa skattemässiga regler som måste tas hänsyn till för att det ska vara tillåtet. Tillbehöret måste vara fast monterat och krävas för att kunna använda cykeln.

I denna definition ingår: lysen, ringklocka, hållare för flaska, men t.ex. inte kläder, väskor och skor.

Just lås och vinterdäck ingår dock och får köpas till det - det anses att de behövs för att cykla.

Hjälm ingår dessvärre inte i definitionen. Så hjälm måste man köpa separat utanför sitt leasingkontrakt.

Precis som vid andra köp så kan du antingen hämta i butik eller få cykeln hemlevererad till din dörr.

Besöker du en av våra partnerbutiker så kan du (om ditt företag är anslutet och du har ett konto) gå in i en butik och ta med dig en cykel som finns på plats.

Nej, förmånen gäller på personnivå. Det innebär att i de flesta fall så har skattesubsventionen nyttjats vid första cykeln. Beställer du då en andra cykel som förmånsleasing så tecknas ett kontrakt där du inte har rätt till avdraget vi gör.

Det är dock praktiskt möjligt om en av cyklarna inte har ett förmånsvärde alls. Vill du göra detta så kontakta gärna vår kundtjänst.

Det är viktigt för oss att du är nöjd med din beställning, men eftersom du får din förmånscykel genom din arbetsgivare, som i sin tur tecknar ett leasingavtal, finns det begränsningar i hur vi kan erbjuda byten. Om du är osäker på t ex modell eller storlek så rekommenderar vi alltid att du frågar vår kundtjänst innan du lägger din beställning.

Om returer och byten

Vapaus erhåller ingen returrätt på cyklar eller utrustning och endast bytesrätt. Från det att du mottagit din order har du åtta dagar på dig att anmäla fel eller brist i leveransen. Kontakta vår kundtjänst för vidare hantering. När leasingavtalet är fastslaget kan vi inte ändra bruttolöneavdraget. Du kommer i detta fall fortfarande betala för en returnerad produkt. 

Vid godkänt byte skall cykeln eller tillbehöret skickas tillbaka oanvänd, väl emballerad i originalförpackning. Du har rätt att undersöka varan, men inte mer än nödvändigt för att se vad den har för egenskaper och funktion. Samtliga etiketter och eventuella manualer ska sitta kvar samt skickas med.

Vid återsändning av cyklar till återförsäljaren så står den anställde för ev. fraktavgifter - förutsatt att det inte är ett garantifel. 

Om reklamation och garantiärenden av defekta varor

Om en produkt uppfattas som defekt eller avviker från beskrivningen, var god kontakta kundtjänsten inom skälig tid. Var beredd att uppvisa orderbekräftelse, ramnummer, bilder och gärna film på cykeln/produkten och defekten, samt med en tydlig beskrivning till vad ärendet gäller. Detta underlag skickas till cykelhandlaren där köpet gjordes för bedömning för hur man ska gå vidare med ärendet. 

Vid reklamation förbehåller vi oss rätten att i första hand laga produkten, med två reparationsförsök på att ordna till felet. För att få ersättning utbetalad måste den ses över hos en auktoriserad verkstad för tillverkaren av produkten. För misstanke om ursprungsfel som till exempel fabrikationsfel så undersöker vi om det täcks av garantin. För att kunna nyttja garantin på en vara, måste vi få ett godkänt utlåtande av tillverkaren. Med positivt besked kan vi reklamera produkten mot byte av en ny, ge prisavdrag eller häva köpet.

Lagen om distansavtal

Notera att lagen om distansavtal, ibland kallad distansköpslagen, inte gäller för beställningar av förmånscykel och tillbehör. Vi säljer vår tjänst till arbetsgivare och juridiskt sett kan lagen inte tillämpas mellan företag.

Contract 200px

Uppsägning, avbrott och avslut

Rent juridiskt är cykeln inte din, även om majoriteten av leasetagare väljer att köpa ut sin cykel. Vi vill däremot att du sköter cykeln som den vore din, vilket innefattar att du servar den minst 1 gång per år.

Får du problem med cykeln som inte är pga normalt slitage eller om du har ett skadeärende (stöld eller vandalism) så vi vill att du hör av dig till oss direkt.

Ett leasingkontrakt är 36 månader. Vill du säga upp kontraktet innan perioden löpt så har du följande alternativ.

1. Du kan köpa ut cykeln för dess värde och framtida betalningar. Detta är oftast mest lönsamt mot slutet av perioden.

2. Du kan överlämna cykeln och kontraktet till en annan medarbetare som tar över ditt kontrakt eller ta med ditt kontrakt om din nya arbetsgivare är ansluten till Vapaus.

3.  Du kan också alltid lämna tillbaka cykeln till oss för en fast kostnad på 3,000 kr samt eventuella fraktkostnader. Vi kräver inga intyg eller anledning för detta.

4. Har du blivit så pass sjuk att du inte kan cykla, så tar vi tillbaks din cykel utan kostnad.

Medarbetaren betalar sin cykel via ett bruttolöneavdrag per månad. Finns det ingen lön att dra från, i fallet för tjänstledighet, föräldrarledigt och sjukskrivning så står företaget hela kostnaden vilket inte är de flesta arbetsgivares utgångspunkt.

I våra ramavtal så har arbetsgivaren möjlighet att buffra upp bruttolöneavdrag upp till 3 månader. 

Vi rekommenderar därför leasingtagare som tror att ni kommer vara borta mer än tre månader att ta kontakt med Vapaus så fort ni kan så kan vi ge er råd på det som är mest lönsamt för dig som anställd och företaget.

Våra generella uppsägningsillkor och möjligheter finns självklart som ett alternativ för dig som blir sjukskriven på lång tid eller av annan anledning inte tar ut lön.

Nej, vi tvingar dig inte att köpa cykeln vid periodens slut. Du får dock ett erbjudande om detta innan perioden slut, vilket oftast ligger runt 20% av cykelns totala inköpspris.

Köper du inte ut cykeln så tar vi inga ytterliggare avgifter. Vapaus hämtar cykeln hos dig.

Vid återlämning av cykel kräver vi att den är fungerande, komplett och har ett skick som är brukligt efter 36 mån. Har den inte det får du en servicekostnad av oss. Vi har hämtat tusentals cyklar över tid,  så vi vet att detta är ovanligt och brukar vara enkelt löst.

Phone_Key 200px

Din förmåncykel

  1. Polisanmäl stölden. Du hittar uppgifter till cykeln i leasingportalen.
  2. Kontakta Vapaus och bifoga din polisanmälan tillsammans med diarieenumret.
  3. När ditt försäkringsärende är godkänt så kontaktar vi dig för att göra en ny beställning av cykel.

Arbetsgivaren behöver inte engagera sig i medarbetares stöldanmälningar.

Om din cykel går sönder kontaktar du Vapaus för hjälp.

Alla cyklar från Vapaus har två till tre års garanti gällande ram, gaffel och eventuella tillverkningsfel. Garantin gäller vid normal skötsel enligt leverantörens anvisningar, förutsatt att årlig service har genomförts.

Kostnader för byte av slitdelar, som kedja, vajrar, bromsbelägg mm täcks inte av garantin, utan dessa bekostas av cyklisten själv.

Vi rekommenderar att reparationer sker vid ett av våra serviceställen och allra bäst brukar vara att göra det där du hämtade ut cykeln.

Ja, det kan det.

Även om Vapaus inte ändrar sitt pris mot arbetsgivaren under avtales gång så kan förmånsvärdet för cykelförmånen ändras då vi följer skatteverkets regler och riktlinjer. Om det sker förändringar i regelverket måste arbetsgivaren justera sin rapportering enligt aktuell skattelagstiftning. Till exempel påverkar statslåneräntan vid årets slut hur cykelförmånsvärdet beräknas för kommande år.

Förändringar jämfört med tidigare år kan även påverka bruttolöneavdraget då arbetsgivaren behöver beakta eventuella besparingar i arbetsgivaravgifter.