53 % av förmånscyklisterna har minskat sitt bilanvändande

FÖRMÅNSCYKLAR ÄR PÅ VÄG ATT GÅ OM FÖRMÅNSBILAR I ANTAL

53 procent av förmånscykelanvändarna har minskat sin bilkörning samtidigt som
92 procent har avsevärt ökat sin cykling.

Enkätdata baseras på svaren på en användarundersökning som Vapaus genomförde i mars 2024, där totalt 4 633 förmånscykelanvändare svarade på undersökningen. Alla som utnyttjade medarbetarcykelförmånen genom Vapaus fick möjlighet att delta i studien. Mer detaljerade forskningsresultat och analyser publiceras i rapporten "State of Benefit Bikes" senare under våren.

Det i särklass vanligaste transportsättet i Sverige och Finland är privatbilen. I genomsnitt körs bilar cirka 29 kilometer per dag. Om bilanvändningen ska minska behöver vi fler olika alternativ. "56 % av förmånscykelanvändarna uppskattar att cykling har haft en positiv effekt på deras hälsa", säger Jacob Segercrantz, VD för Edenred, som erbjuder förmånscyklar via Vapaus.

”Resultaten av vår studie visar att förmånscyklar sänker tröskeln för vardagscykling. Många säger att både deras mentala och fysiska välbefinnande och kondition i allmänhet har förbättrats på egen hand, eftersom mer och mer daglig rörlighet och pendling övergår till cyklar köpta med hjälp av medarbetarcykelförmånen”, fortsätter Tero Era, VD för Vapaus.


CYKELFÖRMÅNA ÄR SNART VANLIGARE ÄN BILFÖRMÅN
I början av detta år var det fler som valde förmånscyklar än tjänstebilsförmånen. Antalet förmånscyklar har vuxit snabbt i jämförelse.

Cykelförmånen var först tillgänglig 2021 och 2022. I slutet av det första året registrerade skatteverket antalet personer som fick bil- och cykelförmåner till 11 055. Året därpå tredubblades antalet. I december förra året gick antal förmånscyklar om, eftersom 67 793 personer använde cykelförmånen och 67 541 bilförmånen. Drivkraften bakom denna tillväxt är att cykelförmånen är tillgänglig för en bredare grupp människor jämfört med bilförmånen, säger Segercrantz.

Det finns stor potential för cykling i städer eftersom avstånden är rimliga. Statliga medel har målmedvetet riktats till transportplanering som stödjer hållbara transportsätt, det vill säga fotgängare, cykling och kollektivtrafik.


CYKLINGEN ÄR DENSAMMA, MEN PENDLINGSUPPLEVELSEN ÄR NY
Förbättrade cykelvägsnät, ökat intresse för skonsam mobilitet och hälsosammare livsstilar har ökat cykelpendlingen i många städer. I Uppsala, Lund och Malmö, där människor reser mest med cykel, har vi en andel resor på cykel som ligger runt 20%. I Stockholms innerstad ser vi nästan en dubblering på passager i innerstaden, sett över en 10 års period.

"Cykeln används flitigt för utomhusaktiviteter och träning, men den överlägset mest populära användningen är pendling. En fjärdedel av alla cykelresor är pendlingsrelaterade", säger Segercrantz.unnamed (2)

Du kanske också gillar

Förmånscykel får fler att cykla – och lämna bilen hemma

Svenskarna är ett cyklande folk – men ännu fler kan välja cykeln om trösklarna sänks, till exempel genom en förmånscykel via arbetsgivaren. Det visar en ny undersökning från Vapaus. – Med en förmånscykel får man en kvalitetscykel billigare, arbetsgivaren visar miljöansvar och samhället minskar sina utsläpp. Det är en win-win-win, säger Bianca Rior, Marketing & Communications Manager på företaget. Vapaus erbjuder förmånlig leasing av cyklar till företag och anställda, så kallad förmånscykel. Företagets undersökning om svenska folkets cykelvanor bygger på svar från 1007 tillfrågade via digitala enkäter under april månad 2025. Här framgår att 93 procent av alla svenskar har tillgång till en cykel, och 43 procent använder den för att resa till och från jobbet. Över tre fjärdedelar av dessa gör det dessutom varje dag eller åtminstone flera gånger i veckan. Men undersökningen visar också att fler skulle börja cykla om förutsättningarna förbättrades, till exempel genom en förmånscykel. 44 procent uppger nämligen att de minskat sin bilanvändning sedan de skaffade förmånscykel, och 32 procent uppger att detta cyklande har ersatt minst 40 kilometer bilkörning per vecka. – Att introducera förmånscyklar har en tydlig effekt eftersom folk cyklar längre distanser, oftare och även ersätter bilturer, vilket är en solklar vinst för både hälsa och miljö, säger Bianca Rior. vapaus lösning En förmånscykel fungerar ungefär som en tjänstebil och innebär att personalen i en verksamhet kan skaffa en cykel via bruttolöneavdrag. Den betalas då med oskattade pengar, vilket gör den avsevärt billigare än vid ett privat köp. – Man kan helt enkelt skaffa en bättre cykel utan krångel. Det gör cyklingen roligare och i många fall att man cyklar mer, säger hon. Genom Vapaus kan en arbetsgivare enkelt erbjuda personalen en förmånscykel. Tjänsten, som är helt kostnadsneutral för arbetsgivaren, omfattar alla typer av cyklar och varumärken, med eller utan elmotor. Denna artikel publicerades i DN den 15 september 2025.

Läs

Vapaus Group och Azfalte går samman för att bilda Europas ledande leverantör av cykellösningar för företag

Vapaus Group, Europas pionjär känd för sin cykelleasingplattform, meddelar integrationen av Azfalte, Frankrikes ledande företagscykelbolag som tjänar 250 arbetsgivarkunder. Denna milstolpe accelererar Vapaus Groups internationella tillväxt och öppnar Europas största marknadsmöjlighet, med ambitionen att få en miljon anställda på cyklar över hela kontinenten under de kommande åren.

Läs

Förmånscykel bidrar till hållbar pendling – och stärker varumärket

När en arbetsgivare erbjuder personalen förmånscykel kommer fler att börja cykla till jobbet. Det leder till minskad sjukskrivning, sänkta Scope 3-utsläpp – och ett stärkt varumärke. – Förmånscykel är förmodligen Sveriges mest underskattade personalförmån. Vår lösning är kostnadsneutral, klimatsmart och hälsosam, säger Andreas Palm, Sales Manager på Vapaus.

Läs