Vilka skatteregler gäller för förmånscyklar?

Din guide till förmånscykelbeskattning

Att ha koll på skattereglerna för förmånscyklar kan ge både arbetsgivare och anställda stora fördelar. Sedan 2022 finns nya regler i Sverige som gynnar anställda som använder tjänstecykel privat. Enligt dessa regler beskattas förmånen endast för den del av cykelns värde som överstiger 3 000 kronor per år, vilket innebär en betydande skattelättnad.

Skattelättnaden gäller både standardcyklar och elcyklar, med syftet att uppmuntra till mer miljövänlig pendling. För arbetsgivare innebär detta en möjlighet att erbjuda en attraktiv och hälsofrämjande förmån som både förbättrar medarbetarnas välbefinnande och bidrar till en grönare framtid.

Regelverket föreskriver också att förmånen ska erbjudas alla anställda på lika villkor, vilket säkerställer rättvisa. Därför är det viktigt att både arbetsgivare och anställda förstår de aktuella skattereglerna och hur de påverkar cykelförmånen.

SKATTEREGLER för FÖRMÅNSCYKLAR

En cykelförmån låter anställda använda arbetsgivarens cyklar, vilket gynnar både ekonomi, miljö och hälsa. För att maximera fördelarna är det viktigt att både arbetsgivare och anställda har god kännedom om hur förmånen beskattas och fungerar.

Definition och Beskattning av Förmånscyklar

En förmånscykel är en cykel som arbetsgivaren tillhandahåller en anställd för privat bruk. Det kan vara en traditionell trampcykel, elcykel eller lådcykel.

När en anställd använder en förmånscykel ska den förmånsbeskattas, vilket innebär att värdet av förmånen läggs till den anställdes lön och beskattas som en del av denna. Förmånsvärdet fastställs baserat på flera faktorer som vi nämner nedan.

Skattelättnad och Förmåner för Anställda

Ett takbelopp för skattefrihet har införts, vilket innebär att endast den del av förmånsvärdet som överstiger 3 000 kronor beskattas. Detta har blivit ett populärt sätt för företag att profilera sig som en attraktiv arbetsgivare, och samtidigt bidra till en mer hållbar framtid. Regelverket, som trädde i kraft den 1 januari 2022, gäller förmåner som har tillhandahållits från och med den 31 december 2021.

Regelverk för Arbetsgivare som erbjuder förmånscyklar

Arbetsgivare som vill erbjuda förmånscyklar behöver följa de specifika regler som gäller. Förmånen måste erbjudas på lika villkor till hela den fast anställda personalen för att kvalificera sig för skattelättnader. Dessutom fastställer Skatteverket ett takbelopp för vad som räknas som en skattepliktig cykelförmån, baserat på förmånens värde.

Administration och Praktiska Aspekter

Hantering av förmånscyklar kräver att företag och HR-avdelningar har god kontroll över avtal, förmånsskatter och de olika kostnader som är kopplade till cyklarna. Det är viktigt att organisera detta på ett sätt som är både kostnadseffektivt och tydligt för de anställda.

Hantering av Förmånscykelsystemet

Ett effektivt hanteringssystem säkerställer att administrationen kring förmånscyklar sköts korrekt, från beställning och avtal till leverans och avslut. HR spelar en central roll i att övervaka användningen och se till att bruttolöneavdrag hanteras på rätt sätt.

Som leverantör rapporterar Vapaus det förmånsvärde som ska beskattas. För billigare cyklar kan detta vara 0 kronor. Värdet som Vapaus räknar ut baseras på Skatteverkets regler för kapitalkostnad, värdeminskning och inköpspris. Förmånsvärdet kan öka om andra kostnader, som leveransavgift eller serviceavtal, tillkommer.

Regeluppdateringar och Statliga subventioner

Det är viktigt att alltid hålla sig uppdaterad med den senaste skatteinformationen från Skatteverket. Skattefria förmåner och subventioner, som de senaste ändringarna beskrivna i en promemoria från Finansdepartementet,, påverkar takbeloppet och begränsar skatteplikten till förmånsvärden som överstiger 3 000 kronor per beskattningsår. Ändringar i exempelvis statslåneräntan kan också påverka nettokostnaden för både arbetsgivare och anställda, då förmånsvärdet kan justeras.

Ansvarsfriskrivning: Vapaus är inte en juridisk eller skattemässig rådgivare. Vi strävar efter att ge aktuell och relevant information om förmånscyklar, men vi rekommenderar att du konsulterar dina skatte- eller juridiska rådgivare i viktiga frågor.

Du kanske också gillar

Smidig och säker vintercykling - här är våra 7 bästa tips!

November. Tunga andetag, mörker och spöregn - det kanske är dags att packa undan cykeln för i år? Nja, så behöver det inte se ut. Med rätt cykel, utrustning och attityd är vintercykling inget problem, inte ens i kalla Sverige. 👀 Tvärtom har vintercykling istället blivit mångas favorithobby och ett gångbart pendlingssätt. Visst, mörka cykelvägar, halka och blötsnö kanske inte låter jätteroligt på pappret, men med rätt utrustning och inställning kan du vända om det till en njutbar upplevelse. Vintercykling är faktiskt ännu mer miljövänligt än vanlig cykling, och är det inte skönt att slippa skottning, isskrapning och annat som hör till bilkörning under vintern? Mörkret, isen och snön gör dig också till en bättre cyklist. Och när våren väl kommer kan du njuta ännu mer av plana och fina cykelvägar utan snö och slask. 😍 Men oavsett om det är helt nytt för dig eller inte så har vi ett gäng goda råd att komma med. Här är våra 7 bästa tips för smidig, säker och rolig vintercykling! 👇

Läs

Vad är en elcykel och hur hittar du en riktigt bra modell?

En elcykel är precis vad det låter som: en cykel som är utrustad med elektrisk motor. Det är en fordonstyp som snabbt blir populärare, både i Sverige och utomlands. Och det är ingen överraskning; med en elcykel kan du enkelt cykla många kilometer om dagen utan att svettas. I denna utförliga guide hittar du allt du behöver veta kring att äga och använda en elcykel.

Läs

Studie i Finland visar att personer med förmånscykel cyklar över fem gånger mer än andra

Enligt en ny studie som genomförts i Finland cyklar personer med förmånscykel i genomsnitt hela 1 217 km om året. Det är över fem gånger mer än genomsnittet i både Finland (Traficom) och Sverige (Trafikverket) som ligger kring 235 km. Detta och mycket annat utforskas i Vapaus studie “Förmånscyklar i Finland” från 2024, där nästan 4 600 anställda med förmånscykel i hela landet svarade på enkäten.

Läs