Förmånscykel bidrar till hållbar pendling – och stärker varumärket

När en arbetsgivare erbjuder personalen förmånscykel kommer fler att börja cykla till jobbet. Det leder till minskad sjukskrivning, sänkta Scope 3-utsläpp – och ett stärkt varumärke.

– Förmånscykel är förmodligen Sveriges mest underskattade personalförmån. Vår lösning är kostnadsneutral, klimatsmart och hälsosam, säger Andreas Palm, Sales Manager på Vapaus. 

En förmånscykel fungerar ungefär som en tjänstebil och innebär att personalen i en verksamhet kan skaffa en cykel via bruttolöneavdrag. Den betalas då med oskattade pengar, vilket gör den avsevärt billigare än vid ett privat köp. Genom Vapaus kan en arbetsgivare erbjuda personalen en förmånscykel utan krångel.

– Vi hanterar hela processen, vilket gör det enkelt för arbetsgivare att implementera cykelförmånen. Anställda kan välja sin drömcykel och spara upp till 40 procent av detaljhandelspriset, säger Andreas Palm.

Tjänsten, som är helt kostnadsneutral för arbetsgivaren, omfattar alla typer av cyklar och varumärken, med eller utan elmotor. Med Vapaus kan cyklarna beställas året runt och hämtas ut i lokal butik eller levereras direkt till ens dörr, oftast inom bara några dagar. Alla Vapaus cyklar omfattas dessutom av en heltäckande försäkring.

Stor flexibilitet

Leasingavtalet löper på 36 månader och när perioden är slut kan man välja att köpa loss cykeln till ett restvärde, lämna tillbaka den eller byta till en ny cykel. Om den anställdas förutsättningar förändras kan avtalet enkelt brytas.

– Cyklar som lämnas tillbaka rustas upp och erbjuds på nytt till ett lägre pris genom vårt cirkulära initiativ Precycled. Många vill ha en begagnad cykel för att ytterligare minska sitt klimatavtryck, säger han.

Enligt EU-regler måste större företag beräkna sina koldioxidutsläpp och rapportera sin klimatpåverkan. Här ingår de så kallade Scope 3-utsläppen, vilka inkluderar medarbetarnas pendling.

– När anställda väljer att cykla förbättras företagets klimatavtryck. Dessutom hjälper cykelförmånen att stärka employer branding och minska sjukfrånvaro. En win-win för alla inblandade, avslutar Andreas Palm.

 

Denna artikel publicerades i DN den 7 april 2025.