Smidig och säker vintercykling - här är våra 7 bästa tips!

November. Tunga andetag, mörker och spöregn - det kanske är dags att packa undan cykeln för i år? Nja, så behöver det inte se ut. Med rätt cykel, utrustning och attityd är vintercykling inget problem, inte ens i kalla Sverige. 👀

Tvärtom har vintercykling istället blivit mångas favorithobby och ett gångbart pendlingssätt. Visst, mörka cykelvägar, halka och blötsnö kanske inte låter jätteroligt på pappret, men med rätt utrustning och inställning kan du vända om det till en njutbar upplevelse. 

Vintercykling är faktiskt ännu mer miljövänligt än vanlig cykling, och är det inte skönt att slippa skottning, isskrapning och annat som hör till bilkörning under vintern? Mörkret, isen och snön gör dig också till en bättre cyklist. Och när våren väl kommer kan du njuta ännu mer av plana och fina cykelvägar utan snö och slask. 😍

Men oavsett om det är helt nytt för dig eller inte så har vi ett gäng goda råd att komma med. Här är våra 7 bästa tips för smidig, säker och rolig vintercykling! 👇

1. Skaffa en riktigt bra vintercykel - det är en sann investering

Vintercykling är inte samma sak som vanlig cykling, och det är definitivt inte något som passar alla cyklar. Frost, vatten, lera, grus, is, snö och saltvatten sliter hårt på ramen och komponenterna. Därför är det en god idé att investera i en cykel av hög kvalitet.

Mountainbikes är det allra säkraste sättet att cykla på vintern. De breda, starka däcken och skivbromsarna, samt den upprätta positionen och låga tyngdpunkten gör dem perfekta för det.

63984a28d388b8b4e97c7fb6_talvi3

Du kan även välja en gravelbike, cyclocrosscykel, hybridcykel eller vanlig cykel. Men då behöver du kontrollera att den klarar av bredare däck och eventuella dubbar som krävs för att köra säkert på vintern. Om du har budget för det så kan en elcykel vara ett utmärkt val, då motorassistensen är guld värd under krävande väderförhållanden. 

2. Köp ordentlig cykelutrustning som klarar av vintercykling

Rätt cykel är första steget mot säker och rolig vintercykling, men det är precis lika viktigt med rätt utrustning. Här är några av tillbehören du måste ha under vintern (vi kollar på kläder lite senare):

    • Cykelhjälm: en vinterhjälm eller en som är stor nog att få plats med mössa under.
    • Stänkskärmar: antingen snabbsläppande eller rammonterade (monterade ger bättre skydd).
    • Ryggsäck/cykelväskor: om du transporterar saker vintertid behöver du definitivt vattentäta tillbehör som ryggsäck och väskor.
  • Lampor: lagen säger att du måste ha fram- och baklampor (mer om det senare).
  • Cykelglasögon: klara glasögon för mörkercykling och solglasögon för ljusa dagar.

Vintercykling gör att utrustningen tar mer stryk än vanligt. Många cyklister har DIY-lösningar som hjälper för stunden, men i slutändan är det mer värt att investera i riktigt bra tillbehör som håller länge.

3. Inget dåligt väder, bara dåliga kläder. Ha ordentliga vinterkläder!

634ffd63de84c09d3b3b0458_wintergear

Det är superkallt att cykla på hösten.. i alla fall om du är sommarklädd! “Det finns inget dåligt väder, bara dåliga kläder” är ett superbra ordspråk att följa när det gäller vintercykling. Om du klär dig rätt och har tillräckligt många lager kommer du inte att frysa. Det lovar vi! 🚲

  • Grundlager: ett ventilerande, fukttransporterande grundlager, med textilier av syntetiska material eller ull. Materialen skiljer sig åt, så testa och hitta det som känns bäst för dig.
  • Mellanlager: en långärmad t-shirt, exempelvis i fleece eller ull. Det är viktigt att ha bra cykelbyxor, oavsett årstid. Vid lägre temperaturer kan du använda vintercykelbyxor, eventuellt under ett ytterligare lager om det krävs. Arm- och benvärmare kan också vara en god idé.
  • Yttre lager: vind- och vattentät jacka och byxor. Softshell-textilier passar bra för torra dagar.
  • Andra kläder: mössa, pannband eller balaclava beroende på hur kallt det är (men skippa aldrig hjälmen!). Handskar som skyddar mot vind och kyla samtidigt som de inte hindrar dig från att cykla säkert. En halsduk eller scarf kan hjälpa dig att hålla nacken och huvudet varmt. Skor med styv yta eller skoskydd som är anpassade för vinterförhållanden.

Lita på oss: med rätt mängd lager kan du använda samma cykelkläder året om. Det enda du behöver tänka på är att välja rätt antal lager och material baserat på temperatur och nederbörd. 👌

4. Du måste ha lampor vid vintercykling - så är det bara

634ffd4a766bef46faf16a22_winter_lizzard_king

När hösten kommer vet vi vad som väntar: många månader av slask, kyla och mörker. 🌚

Du kan inte (och får inte) cykla på vintern utan fram- och baklampor. Du behöver ha ett vitt framljus och ett rött bakljus när du cyklar i mörker eller förhållanden med låg synlighet. Vi rekommenderar även att du har reflexer som gör att du syns bättre från sidorna. 

Det är oftast smidigast med avtagbara, laddningsbara lampor, och det finns modeller på marknaden som är skarpa nog för mörka vintervägar. Framlampan är extra viktig, då den hjälper dig att upptäcka isfläckar, djupsnö och andra hinder i tid. Tänk på att rikta den lågt så att den inte bländar mötande trafikanter.

En pannlampa kan också vara en bra idé för att få en god sikt framåt. Använd kläder och utrustning med reflexer för att synas bättre i trafiken. Varför inte en gammal god reflexväst? Ett utmärkt val enligt oss!

5. Cykla säkrare med riktigt bra däck

Okej, nu har du hittat rätt cykel, utrustning, kläder och lampor. ✅

Nu, lite fysik: en cyklist är helt beroende av kontakten mellan däcken och vägen för att inte ramla omkull. Några få centimeter vägyta räcker inte långt under vintern när den är täckt med is, snö och slask. Hösten kan också förvåna; många av oss har märkt att lövhalka inte bara är något som drabbar tunnelbanetåg.

Tänk på tre saker när du väljer däck: bredd, mönster och dubbar. Om du har en mountainbike - den bästa cykeltypen för vinterväglag - har du redan två av de sakerna fixade. De tjocka däcken och något lägre däcktrycket räcker oftast långt. 

Om du har en cykel med smalare däck, exempelvis en city-, hybrid- eller gravelbike måste du ha dubbdäck för att kunna cykla säkert under vintern. Vi menar att du behöver ett framdäck med åtminstone 200 dubbar, medan bakdäcket kan ha något färre.

6. En cykel i toppskick är alltid säkrare

Vintercykling på nordiska breddgrader ställer höga krav på din cykel. Vägarna är täckta med salt, is, lera och annat slask som sliter på din cykels komponenter. Det gör att även vintercyklar av högsta kvalitet behöver underhållas ordentligt. Vi rekommenderar en rejäl genomgång före och efter vintersäsongen. Glöm inte att regelbundet tvätta cykeln, olja kedjan och kontrollera bromsarna.

Din cykels skick handlar också om förvaring. Det är allra bäst att förvara cykeln på en varm plats inomhus, men visst skydd brukar hålla de värsta problemen borta. Bra förvaring och rengöring är en investering, då det gör att cykeln håller längre och behöver mindre underhåll. ❄️

7. Vintercykling handlar om dig som cyklist också

6350e4c37824b33ebfe9d079_nikita-ignatev-winter-cycling

Sist men inte minst: vintercykling handlar även om människan på sadeln. 🧠

Även den bästa och mest erfarna vintercyklisten kan få problem med is, mörker och andra oväntade hinder. Många vintervägar har ett oförutsägbart underlag som kan överraska om du inte har full koll. Därför rekommenderar vi att du har goda marginaler när du pendlar på vintern, så att du kan cykla lugnt och försiktigt utan att ta onödiga risker. 

Du kan vara svår att se i mörka stadsmiljöer, även om du gör ditt bästa med reflexer och annan utrustning. Ta alltid det säkra före det osäkra - anta inte att bilar och annan trafik kommer att stanna bara för att reglerna säger det. Det tar ett tag att vänja sig vid vintercykling, så det är bra att öva på att ha god kontroll över cykeln under olika förhållanden, exempelvis när temperaturen är över eller under nollan.

Slutsats: vintercykling = inga problem (med rätt utrustning och inställning)

Sverige är ett avlångt land med många olika väderförhållanden. I Norrland får många tampas med enorma snömängder, medan de i Svealand och Götaland istället kan få slåss med blötsnö, isfläckar, blåst och slask. Men om du lyssnar på våra råd och är förberedd med rätt utrustning, kunskap och attityd brukar det gå fint ändå. Lycka till med din vintercykling! 🤩

Du kanske också gillar

Smidig och säker vintercykling - här är våra 7 bästa tips!

November. Tunga andetag, mörker och spöregn - det kanske är dags att packa undan cykeln för i år? Nja, så behöver det inte se ut. Med rätt cykel, utrustning och attityd är vintercykling inget problem, inte ens i kalla Sverige. 👀 Tvärtom har vintercykling istället blivit mångas favorithobby och ett gångbart pendlingssätt. Visst, mörka cykelvägar, halka och blötsnö kanske inte låter jätteroligt på pappret, men med rätt utrustning och inställning kan du vända om det till en njutbar upplevelse. Vintercykling är faktiskt ännu mer miljövänligt än vanlig cykling, och är det inte skönt att slippa skottning, isskrapning och annat som hör till bilkörning under vintern? Mörkret, isen och snön gör dig också till en bättre cyklist. Och när våren väl kommer kan du njuta ännu mer av plana och fina cykelvägar utan snö och slask. 😍 Men oavsett om det är helt nytt för dig eller inte så har vi ett gäng goda råd att komma med. Här är våra 7 bästa tips för smidig, säker och rolig vintercykling! 👇

Läs

Vad är en elcykel och hur hittar du en riktigt bra modell?

En elcykel är precis vad det låter som: en cykel som är utrustad med elektrisk motor. Det är en fordonstyp som snabbt blir populärare, både i Sverige och utomlands. Och det är ingen överraskning; med en elcykel kan du enkelt cykla många kilometer om dagen utan att svettas. I denna utförliga guide hittar du allt du behöver veta kring att äga och använda en elcykel.

Läs

Studie i Finland visar att personer med förmånscykel cyklar över fem gånger mer än andra

Enligt en ny studie som genomförts i Finland cyklar personer med förmånscykel i genomsnitt hela 1 217 km om året. Det är över fem gånger mer än genomsnittet i både Finland (Traficom) och Sverige (Trafikverket) som ligger kring 235 km. Detta och mycket annat utforskas i Vapaus studie “Förmånscyklar i Finland” från 2024, där nästan 4 600 anställda med förmånscykel i hela landet svarade på enkäten.

Läs