Att välja cykel: användning, modeller och budget

Hoj, bike, cykel. Världens bästa uppfinning har många namn och kommer i olika former. Men hur ska man välja en lämplig cykel om den färskaste erfarenheten är från skolvägen? Eller om relationen till cykling kulminerar i äventyr på en citycykel i sommarnatten? 

‍Läs denna sida så känns inte ditt första (eller nästa) val av cykel så övermäktigt. Spänn hjälmen så sätter vi igång!‍

GENVÄGAR:

Vad kommer du att använda cykeln till? 

De vanligaste cykeltyperna: viktiga egenskaper och skillnader

Vanlig cykel vs elcykel: Vill du trampa eller ha elassistans?

Cyklar i olika prisklasser: Hur mycket får din cykel kosta?

En dyrare cykel som förmånscykel?

Pyöräkuva
VAD KOMMER DU ATT ANVÄNDA CYKELN TILL?

Detta är det första du borde fråga dig när du funderar på att skaffa en ny eller begagnad cykel. 

Det finns många underbara cyklister i världen. Någon vill spara på miljön genom att ta cykeln istället för bilen till jobbet. Någon annan njuter av att dundra fram i en lerig skog. En tredje betar av landsvägen i hård motvind och låter svordomarna dränkas av ljudet från passerande bilar.🙊

Även om man inte alltid kan förutse vad man använder sin cykel till finns det ju en orsak till att också du har landat här 😉 Och ifall det dyker upp fler behov senare (som det ofta gör) har du en bra orsak att börja leta efter en ny cykel. Varning: I detta skede har du redan drabbats av den smittsamma cykelfebern och får räkna med att det kanske inte finns någon återvändo. 

Ändamålet med cykling kan indelas i några huvudkategorier. Fundera en stund på på vilken kategori som bäst matchar ditt behov

Maastopyöräilyä
CYKLING SOM MOTIONSFORM

Cykling är en utmärkt motionsform som inte betyder att du genast behöver dra på dig cykelbrallorna. Om din träning på sistone varit rätt sparsam (så är det ibland 😎) lönar det sig att börja leta bland citycyklarna som lämpar sig bra för vanlig motion. Om du istället söker variation till övriga motionsformer är hybridcykeln ett säkert val för mångsidig körning och lite längre turer. 

För nybörjaren: Citycykel, hybridcykel
För den sportiga: Hybridcykel, landsvägscykel, gravelcykel, mountainbike

Pyörä ja peräkärryt

CYKEL SOM TRANSPORTMEDEL

I synnerhet för många stadsbor är cykeln något som underlättar vardagslogistiken. Med cykeln kommer du lätt till butiken, klarar hämtning och lämning eller tar dig till jobbet. Ett sådant här syfte kräver i allmänhet en cykel som du kan använda året om och som kan kompletteras med de tillbehör du behöver, allt från pakethållare till vinterdäck. 

Det finns alternativ för detta ändamål i så gott som alla cykelkategorier. Vilken cykel du väljer beror bland annat på hur långa sträckor du avverkar och hur mycket packning du har. Det lönar sig att titta närmare på åtminstone citycyklar och trekkingcyklar. Om du har mycket packning kan det vara praktiskt med en lådcykel med stor kapacitet. 

Vi rekommenderar: citycykel, trekkingcykel, lådcykel 

Tumma pyöräilyhahmo

PENDLING

Vi nämnde det kort redan, men eftersom allt fler väljer att pendla tycker vi pendling förtjänar ett eget avsnitt. Det finns många olika cyklar som lämpar sig för pendling så i slutändan handlar det om vad du vill ha och vilka förhållanden din cykel behöver klara av. Du kan cykla till och från jobbet med en citycykel, hybridcykel, landsvägscykel, gravelcykel eller mountainbike – ja, faktiskt med vilken cykel som helst. 

Elassistans är en knäckfråga för många med ett prydligt kontorsjobb – få tycker det är kul att storma in på ett möte drypande av svett. Idag finns det ett stort utbud av elcyklar, du som pendlar kan till exempel välja en el-mountainbike eller en elassisterad citycykel. 

Nej tack till svett: elassisterad cykel
Svettas gärna: vilken cykel som helst

Maastopyörä vauhdikas

‍CYKLING SOM HOBBY

Om din kompis redan en längre tid malat på om charmen med cykling, och ditt motstånd småningom luckrats upp finns det många alternativ när det gäller din första cykel. Du känner sannolikt redan på dig vad som lockar mest, terrängcykling, landsvägscykling eller något däremellan. När du bestämt dig för att skaffa cykel och funderar på typen är det bara att marschera iväg till närmaste cykelbutik för att kolla in och provköra olika cyklar. 

För dig som älskar fart: landsvägscykel
För dig som älskar äventyr: gravelcykel
För dig som går din egen väg: mountainbike

DE VANLIGASTE CYKELTYPERNA: EGENSKAPER OCH SKILLNADER

När du småningom har klart för dig vad du kommer att använda din cykel till börjar du också förstå varför det finns olika modeller. Det finns en cykelmodell för varje tillfälle. Vissa modeller passar bara ett särskilt ändamål och andra klarar rätt bra av många olika saker. När du ska välja din cykel gör du klokt i att börja med att bekanta dig med de vanligaste typerna.

Classic citybike


‍CITYCYKEL

Citycykeln är en bra standardcykel som i första hand passar för korta och jämna rutter. Citycykeln passar alla slags cyklister. Sittställningen är avslappnad, växlarna få och det är relativt tungt att trampa.  

Citycykeln är ett bra alternativ ifall 

  • du bara cyklar sporadiskt
  • du cyklar korta sträckor och inte har bråttom 
  • din cykelbudget är under 5 000 kr

E-hybrid Canyon

HYBRIDCYKEL 

Hybridcykeln är ett mångsidigt alternativ för en cyklist som inte har ett klart syfte med sin cykling men som gärna vill komma framåt i lite snabbare takt. Med en hybrid kan du cykla i stadsmiljö, göra tiotals kilometer långa turer och rentav lättare terrängpass.  

Hybridcykeln är ett bra alternativ ifall 

  • du cyklar i olika miljöer (i staden, på cykelvägar och sandvägar) 
  • du vill ha en förmånlig cykel som klarar av många saker relativt bra
  • du gillar att röra dig snabbt, eller cykling i första hand är motion för dig 
  • du vill göra lite längre turer, till exempel 10–25 km åt gången
  • din cykelbudget är 5 000–10 000 kr

Trek roadbike

LANDSVÄGSCYKEL

En landsvägscykel är gjord för att klara av snabb körning på långa sträckor. På en landsvägscykel sitter du aerodynamiskt framåtlutad med fötterna låsta i pedalerna. Om du sett ett spandexmonster susa förbi i staden eller fräsa fram längs sidan av vägen är det med största sannolikhet på en landsvägscykel. 🚴‍♂️ För landsvägscyklisten är det viktigaste att komma fram snabbt och effektivt. Ju dyrare cykel desto snabbare sveper den fram över kommungränserna. 

‍Landsvägscykeln är ett bra alternativ ifall 

  • du vill cykla långa sträckor snabbt 
  • cykling mer eller mindre är seriös träning för dig 
  • din cykelbudget är minst 10 000 kr

Gravel bike yellow

GRAVELCYKEL

En gravelcykel är en ”undertyp” som utvecklats från landsvägscykeln. I gravelcykeln kombineras landsvägscykelns snabbhet med mountainbikens prestationsförmåga, vilken blir möjlig bland annat tack vare de bredare och mönstrade däcken. Gravelcykeln är synnerligen mångsidig: i vardagen tar den dig till jobbet och på fritiden ut på landsvägen eller på färder i ojämn terräng. De flesta gravelcyklarna har många olika fästen för utrustning som till exempel stänkskydd, pakethållare, vattenflaska och olika sorts väskor, vilket också gör graveln till en ypperlig utfärdscykel i alla väder. 

Gravelcykeln är ett bra alternativ ifall 

  • du vill ha en cykel som är bekväm och snabb på samma gång
  • du använder din cykel till olika slags turer och emellanåt också långt hemifrån 
  • du vill njuta av friheten och vackra landskap
  • din cykelbudget är minst 10 000 kr

Maastopyöräilyä

MOUNTAINBIKE

Mountainbiken är tillsammans med landsvägscykeln den mest klassiska specialcykeln. Den är gjord för att klara ojämna underlag och kuperad terräng. 🚵 Därför har den breda, mönstrade däck, stötdämpande fjädring och en geometri som hjälper dig kontrollera cykeln på svåra ställen. Med en mountainbike kan du njuta av naturen eller utöva extremsport – till terrängcykling finns det undergrupper och cykelmodeller med olika fokus. Det är relativt tungt att trampa en mountainbike men här är varken snabbhet eller sträckans längd de viktigaste mätarna för en lyckad cykeltur. 

Mountainbiken är ett bra alternativ ifall

  • du främst vill cykla i naturen, långt från stadens buller 
  • du vill cykla året om, också i snöiga förhållanden 
  • din cykelbudget är minst 10 000 kr

Fatbike Canyon

FATBIKE ALLTSÅ ”TJOCKCYKEL”

Fatbike är den där besten med stora hjul som ser lite lustig ut men rör sig så gott som överallt i terrängen. Med en fatbike cyklar man i regel långsamt men med tungan rätt i mun. För vissa funkar fatbiken som en vanlig mountainbike. De breda däcken jämnar ut tempot i ojämn terräng vilket gör att det inte nödvändigtvis behövs separat fjädring. Det gör cykeln lättare att justera och underhålla. 

Fatbike är ett bra alternativ ifall

  • du söker en robust mountainbike som du också kan använda på vintern 
  • du helst rör dig långsamt och njuter av de olika hindren naturen har att bjuda
  • du vill komma dit andra cyklar inte kan ta dig
  • din cykelbudget är minst 10 000 kr

Trekking bike, yellow

TREKKINGCYKEL

Trekkingcykel är ett samlingsnamn på cyklar som kombinerar egenskaperna hos citycykeln och hybridcykeln. Det fina med trekkingcykeln är att den också klarar av längre turer utan problem. Nuförtiden är det vanligt att anpassa sin gravelcykel eller mountainbike så att den passar för bikepacking. Du fäster bara väskor och annan utrustning som behövs för längre färder i cykelns befintliga delar. 

Trekkingcykel är ett bra alternativ ifall

  • du vet att du kommer att cykla längre sträckor med större packning 
  • du föredrar bekvämlighet framför snabbhet 
  • din cykelbudget är över 5 000 kr

Läs om Vapaus-Emilias erfarenheter av bikepacking här

Hybrid  trekking Specialized with cargo

VILL DU CYKLA PÅ MUSKELKRAFT ELLER EL? 

Elcykeln öppnar helt nya möjligheter för både nybörjare och vanare pedalister. En elassisterad cykel tar dig dit du ska både snabbare och lättare, oavsett om du cyklar i stadsmiljö, på landsväg eller i terrängen. På grund av batteriet väger cykeln betydligt mycket mera och behöver också laddas regelbundet. Vill du alltså trampa på energi från havregrynsgröt eller ett batteri?  

Elcykeln är ett lockande alternativ oavsett om ditt mål är att cykla för att få mer motion i vardagen, komma till jobbet eller träna mer aktivt. Priset på en bra elcykel dämpar ändå entusiasmen hos rätt många. 

Om din budget inte sätter stopp för en elcykel gör du det slutliga valet mellan en vanlig ”muskeldriven” cykel och elcykel helt enkelt genom att gå efter vad som är viktigast för dig. 

Mountain bike with details

ELCYKELN ÄR ETT BRA ALTERNATIV IFALL

  • du vill ta dig till och från jobbet utan att bli svettig, eller det saknas dusch på ditt jobb 
  • du vill cykla längre sträckor men fortfarande håller på att bygga upp din uthållighet 
  • du inte har något emot lite hjälp i branta uppförsbackar eller hård motvind 
  • det inte är ett problem att ladda cykeln
  • din cykelbudget är minst 20 000 kr

‍EN VANLIG CYKEL ÄR RÄTT VAL FÖR DIG IFALL

  • det är viktigt för dig att cykeln är lätt 
  • du vill komma fram för egen maskin eller cykling i första hand är träning för dig 
  • du inte vill eller kan ladda din cykel hela tiden 
  • din cykelbudget är under 20 000 kr (10000–15000 kr räcker till en relativt bra standardcykel)

Elcykling är cykling likafullt. Vissa purister anser att en elassisterad cykel är fusk, men det kan du strunta i. Det viktigaste är att du hittar en sådan cykel som du använder och som det går smidigt och bra att cykla med. 😌

Senast nu börjar du fundera på vad kalaset ska få kosta, alltså tar vi en noggrannare titt på prisklasserna för cyklarna. 

HUR MYCKET FÅR DIN CYKEL KOSTA?

Vi går alltså över till cykelbudgeten. Allra först är det bra vara medveten om att det går att lägga ner hur mycket pengar som helst på cykling om man vill. När du köper din första kvalitetscykel kan prislapparna lätt ge dig lindrig ångest. 💸 

I cykelvärlden fastställs priset av följande faktorer: cykelns vikt, slitstyrka, kvaliteten på material och delar, användarkomfort samt egenskaper som ökar säkerheten. När du betalar mindre kompromissar du oundvikligen på ett eller fler delområden. Här följer en kort guide i de olika prisklasserna. 

CYKLAR UNDER 5 000 KR 

Om du är novis när det gäller cykling kan den lägsta prisklassen kännas som det enda vettiga alternativet: varför skulle någon betala flera tusen eller tiotusen för en cykel när man får en begagnad standardcykel för tusen kronor? 🤷

Att börja cykla med en billig cykel är ok om din budget är stram och du ännu inte vet hur mycket du kommer att använda cykeln. I denna prisklass kan du hitta en klassisk Crescent som duger bra för korta sträckor. 

I de billigaste cyklarna har man kompromissat med varje egenskap som nämns ovan. Billiga cyklar väger mer vilket gör att de är tunga att cykla. Billiga cyklar är ofta tillverkade av billigare material och delar som inte tål slitage särskilt bra. Billiga cyklar har ett begränsat antal växlar och sämre däck och bromsar vilket gör cyklingen mindre trevlig och försämrar säkerheten. 

‍5 000–10 000 KR CYKLAR

Om du är ute efter vad som helst annat än en avskalad citycykel för sporadiskt bruk lönar det sig att titta närmare på prisklassen över 5 000 kr. Här hittar du redan högst dugliga hybridcyklar och mountainbikar för en nybörjarcyklist. 

Om du investerar ca 8 000–10 000 kr i en cykel får du fler egenskaper och lite bättre komponentgrupper. Här har slitdelarna genast högre kvalitet vilket ger din cykel större funktionssäkerhet och hållbarhet. 

Förmånscykeln är ett sätt att mjuka upp en större investering. När du utnyttjar förmånen betalar du din cykel genom ett månatligt avdrag på lönen. Lite förenklat kan man säga att ju dyrare inköpspris desto fördelaktigare är förmånscykeln. Mer om cykelförmånen nedan. 

10 000–20 000 KR CYKLAR

Cyklar som kostar mer än tiotusen är redan seriösa hobbycyklar, men det är ett misstag att tro att de bara är till för die hard-cyklister. Om du letar efter en cykel för dagligt bruk lönar det sig att börja i denna prisklass om din plånbok tillåter. 10 000 kr är en bra nedre gräns för landsvägscyklar och mountainbikar ifall ditt mål är cykling som hobby. 

När du betalar 10 000–20 000 kr får du redan en verkligt bra cykel som du rör dig smidigt med på landsvägen, i terrängen, i staden, eller alla dessa. Under de senaste åren har gravelcykeln blivit väldigt populär tack vare sin mångsidighet. Graveln kombinerar landsvägscykelns snabbhet med den prestationsförmåga som krävs för ojämn terräng. 

Detta är prisklassen för dig som vet att du kommer att cykla regelbundet. I synnerhet cyklar som kostar mer än 15 000 kr börjar ha egenskaper som gör även den kräsnaste cyklist nöjd. 

20 000–40 000 KR CYKLAR

Den nedre gränsen för elcyklar ligger runt 20 000 kr. Du kan hitta cyklar som är billigare än så men det är klokt förhålla sig lite skeptiskt till dem. Javisst, man måste punga ut med en rätt stor summa pengar på en elcykel – upp till 40 000 kr och mer. Orsaken är elcykelns batteri, annan tillagd elektricitet och kraven de ställer på cykelns delar och material. Å andra sidan kan du tänka att du betalar för att cykeln trampar en del av tiden åt dig. 

Om du vill trampa för egen maskin och din inställning till cykling och cyklar fortfarande är någorlunda sund får du i princip allt du behöver av en cykel i denna prisklass. Här börjar du hitta lätt kolfiber, komponentserier från Shimano och SRAM, full fjädring och annat smått och gott. En del är definitivt sådant som de flesta cyklister klarar sig utmärkt utan. Men ifall en dyrare cykel inte får dig i konkurs – why not? 

Med en utökad budget får du inte bara bättre prestationsförmåga utan också slitstyrka: högklassigare växelpaket, kedjor, bromsklossar och bromsskivor, nav och de andra slitdelarna håller betydligt längre jämfört med billigare varianter. Tack vare det håller du cykelns underhållskostnader under kontroll även vid flitigare användning. 

CYKLAR ÖVER 40 000 KR 

Also known as: det bästa som kan köpas för pengar. 💰 För cykelkonnässören kan det vara en mindre förolämpning att begränsa den högsta prisklassen till ynka fyrtio tusen, men för en lekman lönar det sig inte att anstränga plånboken med så värst mycket högre priser än så. 

Denna prisklass innefattar fjäderlätta landsvägscyklar, den silkeslenaste fjädring för mountainbikes och marknadens bästa elcyklar. Här är det värt att notera att du i synnerhet för el-mountainbikes kan behöva punga ut med mer än 40 000, de mest högklassiga cyklarna rör sig på ”den bättre sidan” av femtio och sextio tusen. 

Om pengar inte är ett problem kan det vara roligt att frossa i dyra cyklar. Men – i ärlighetens namn – du kan gott låta de här cyklarna stå kvar tills du börjar träna och tävla på allvar. Eller åtminstone tills du hunnit utveckla en dyr cykelsmak via de lägre prisklasserna. 🤑

Med hjälp av förmånscykelkalkylatorn kan du se hur mycket cykeln skulle kosta dig och hur mycket du sparar genom förmånen. 

Shop wall accessories

CYKELFÖRMÅNEN HJÄLPER DIG SKAFFA EN VÄRDEFULLARE CYKEL

Om du vet vad du vill ha, du har med andra ord alltså lite krävande smak, är förmånscykeln ett smart sätt att skaffa en dyrare cykel utan att anstränga plånboken. Du får förmånscykeln utan handpeng och betalar småningom av på cykeln från din lön. Ett högre pris ger alltid större hållbarhet, du kan alltså motivera valet av den dyrare cykeln för dig själv (och din närkets) med rent ekologiska argument. 🤗 

Folk brukar ta vara på denna möjlighet, precis som ekonomiska personer sig bör. Det genomsnittliga priset för förmånscyklar som köpts via oss brukar vara ca 32 000 kr. Många som omfattas av förmånen utnyttjar alltså möjligheten till att skaffa en bra elcykel eller en dyrare drömcykel, som de kanske annars inte haft extra tusenlappar för.

INKLUDERA CYKELTILLBEHÖREN I PRISET 

Det är bra att räkna in vissa obligatoriska tillbehör i inköpspriset för cykeln. En bra cykelhjälm kostar mellan 500 och 1 500 kr. Hjälmen är cyklistens bästa vän! Om du vill ha mer användarkomfort kostar cykelbyxorna, de berömda vadderade spandexbrallorna, ungefär lika mycket. Och ifall du är ute efter en lite seriösare hobbycykel får du punga ut med några tusenlappar extra på cykelskor och pedaler. Utrustningslistan slutar inte här men den tar vi en annan gång. 

Fasta tillbehör, som skärmar, extra däck och pedaler, kan du räkna in i det totala inköpspriset för förmånscykeln, vilket betyder att du får skatteförmån också för dem om du vill. 

MARSCH IVÄG TILL CYKELBUTIKEN!

Där hade vi det, de viktigaste sakerna att tänka på när du ska välja cykel – hoppas ditt inköp känns lite lättare nu. Resten hänger egentligen på dig. Det lönar sig att gå till de lokala cykelbutikerna för att kolla in, känna på och testa olika cyklar – det är också där du hittar din egen cykel. Grattis redan nu till din nya cykel och många goda mil till er. 🚴💨

Du kanske också gillar

Smidig och säker vintercykling - här är våra 7 bästa tips!

November. Tunga andetag, mörker och spöregn - det kanske är dags att packa undan cykeln för i år? Nja, så behöver det inte se ut. Med rätt cykel, utrustning och attityd är vintercykling inget problem, inte ens i kalla Sverige. 👀 Tvärtom har vintercykling istället blivit mångas favorithobby och ett gångbart pendlingssätt. Visst, mörka cykelvägar, halka och blötsnö kanske inte låter jätteroligt på pappret, men med rätt utrustning och inställning kan du vända om det till en njutbar upplevelse. Vintercykling är faktiskt ännu mer miljövänligt än vanlig cykling, och är det inte skönt att slippa skottning, isskrapning och annat som hör till bilkörning under vintern? Mörkret, isen och snön gör dig också till en bättre cyklist. Och när våren väl kommer kan du njuta ännu mer av plana och fina cykelvägar utan snö och slask. 😍 Men oavsett om det är helt nytt för dig eller inte så har vi ett gäng goda råd att komma med. Här är våra 7 bästa tips för smidig, säker och rolig vintercykling! 👇

Läs

Vad är en elcykel och hur hittar du en riktigt bra modell?

En elcykel är precis vad det låter som: en cykel som är utrustad med elektrisk motor. Det är en fordonstyp som snabbt blir populärare, både i Sverige och utomlands. Och det är ingen överraskning; med en elcykel kan du enkelt cykla många kilometer om dagen utan att svettas. I denna utförliga guide hittar du allt du behöver veta kring att äga och använda en elcykel.

Läs

Studie i Finland visar att personer med förmånscykel cyklar över fem gånger mer än andra

Enligt en ny studie som genomförts i Finland cyklar personer med förmånscykel i genomsnitt hela 1 217 km om året. Det är över fem gånger mer än genomsnittet i både Finland (Traficom) och Sverige (Trafikverket) som ligger kring 235 km. Detta och mycket annat utforskas i Vapaus studie “Förmånscyklar i Finland” från 2024, där nästan 4 600 anställda med förmånscykel i hela landet svarade på enkäten.

Läs